روحانی: شورای نگهبان با احراز صلاحیت نامزدها نگذارد دلواپسی به وجود آید/4/

پایان بخش نشست خبری امروز رئیس جمهور، مسائل سیاست داخلی و انتخابات آتی مجلس بود که روحانی گفت به عنوان رئیس جمهور از همه اختیاراتش در این زمینه استفاده می کند.

به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام حسن روحاني در پاسخ به روزنامه اعتماد که به اخبار انتخاباتي اخير و رد صلاحيت چهره هاي پرسابقه اشاره داشت و از او مي پرسيد براي احقاق حقوق اين افراد چه خواهيد کرد؟، ابتدا به شوخي گفت: همين مدل برجام را بايد در داخل اجرا کنيم! او سپس ادامه داد: اخباري که به من رسيده هم خيلي خوشحال کننده نبود. در مرحله ثبت نام استقبال بسيار خوبي از سوي مردم شد. در هيات هاي اجرايي هم بررسي صلاحيت ها اميدوار کننده بود. در هيات هاي اجرايي بسياري از افراد احراز صلاحيت نشدند. اميدواريم شوراي نگهبان به اين موضوع به خوبي رسيدگي کرده و با دخالت در اين موارد، صلاحيت افراد را احراز کند.

وي با بيان اينکه «به عنوان رئيس جمهور از همه اختياراتم در اين زمينه استفاده مي کنم»، خاطرنشان کرد: شوراي نگهبان که پاسدار قانون اساسي است با بنده که رئيس جمهور هستم در اين پاسداري و نگهباني از قانون اساسي، وظيفه مشترک دارد.

روحاني ادامه داد: اميدوارم شوراي نگهبان در مواردي که بايد وضعيت احراز صلاحيت ها را مورد بازبيني قرار دهد، که البته موارد بسياري هم هست، به وظايف قانوني خود عمل کند. اميدوارم شوراي نگهبان با رسالت سنگيني که بر دوش دارد، اين مساله را حل و فصل کند تا به گفته رهبري، انتخابات پرشوري داشته باشيم. اميدوارم شوراي نگهبان اين دغدغه قاطع را حل کند و نگذارد دلواپسي به وجود بيايد.

رییس جمهور همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ايتاليايي حاضر در نشست خبري امروزش که به روابط ايران و اروپا اشاره داشت، از توسعه اين روابط سخن گفت و افزود: ما در پي توسعه رابطه با کشورهاي دوست منطقه نيز هستيم. سابقه روابط اقتصادي ايران و ايتاليا هم سابقه سنتي و خوبي است. در شرايط پساتحريم هم انشالله بهتر خواهد شد.

او از سفر دو روزه هفته آتي خود به رم و مذاکرات دوجانبه اقتصادي در حاشيه آن ياد کرد و گفت: به واتيکان هم سفري خواهم داشت.

روحاني در پاسخ به سوال شبکه خبر سيما درباره تاثير برجام بر بازار بورس و اقتصاد کشور نيز گفت: آثار پسا برجام را بر بازار مالي کشور خواهيم ديد. دولت در بورس نقشي ندارد. «بورس» گوش شنوايي دارد و شرايط اقتصادي کشور و منطقه را مي بيند. از همين روست که در اين روزها شاهد شرايط بهتر بورس هستيم. با حل و فصل مسائل بانکي و اعتباري، شاهد تحرکات اقتصادي بهتر و بيشتر نيز خواهيم بود. البته همه مشکلا حل و فصل نمي شود اما آغازي براي رفع مشکلات خواهد بود.

او در پاسخ به سوال ديگري که علت سفر آمانو به ايران را جويا مي شد نيز گفت: با آقاي آمانو از اين به بعد کار داريم. ما عضو ان پي تي هستيم و همواره با آژانس همکاري داشته ايم و خواهيم داشت. از امروز بار ديگر داوطلبانه پروتکل الحاقي را اجرا خواهيم کرد.

به گفته وي، فردو از اين پس تبديل به يک مرکز تحقيقاتي خواهد شد. از اين پس ايران به توليد، صادرات و واردات دستاوردهاي هسته اي خواهد پرداخت. موقعيتي که از ابتداي انقلاب بي سابقه بوده و به قول معروف «در بهار آزادي جاي شهداي هسته اي خالي».

روحاني ابراز اميدواري کرد که زودتر از 8 سال آينده با آژانس به توافق برسيم و آنها همه فعاليت هاي هسته اي اعلام شده و اعلام نشده ما را صلح آميز بدانند. راکتور اراک هم در جريان رابطه ايران با آژانس مدرن سازي مي شود و تحرکات تجاري و فناورانه بيشتري با آژانس خواهيم داشت.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که در فضای بعد از برجام از چه زمانی شاهد آغاز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهیم بود، اظهار داشت: همین الان هم سیاست های اقتصاد مقاومتی در حال اجراست. اینکه توسعه صادرات غیرنفتی ما در حال افزایش یا سرمایه گذاری های گسترده در فناوری و توسعه شرکت های دانش بنیان است و اینکه امسال اتکای ما به نفت در بودجه از همه سال های قبل کمتر است، از مصادیق اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

روحانی افزود: برجام و برداشتن تحریم ها به معنای حل همه مسائل نیست. قرار نیست همه آثار رفع تحریم ها به سرعت خود را نشان دهد. اما در برخی موارد بلافاصله آثار آن را خواهیم دید. مثلا در فروش نفت از همین امروز میزان فروش نفت ما بیشتر شده است. همینطور در مسائل بانکی محدودیت های ناروا داشتیم اما از همین امروز شاهد بودیم که هزار ال سی باز شده است.

رییس جمهور با بیان اینکه برجام و برداشتن تحریم شرط لازم برای توسعه اقتصادی کشور است، اما شرط کافی نیست؛ افزود: الان مانع برداشته شده است و نوبت کارافرینان و جوانان است که بتوانند رشد اقتصادی و اشتغال را دنبال کرده و با افزایش صادرات غیرنفتی بتوانیم فضا را برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم کنند. ما نمی توانیم از طریق مسائل داخلی تقاضا را به اندازه کافی تحریک کنیم. بلکه باید با افزایش صادرات تقاضا را بیشتر تحریک کنیم. در مجموع در پساتحریم شرایط برای تحرک خوب اقتصادی فراهم است.

وی در پاسخ به این سوال که "اسرائیل از برجام ناراضی است؛ حل بحران سوریه و یمن با وجود جنگ افروزی های برخی کشورها و رژیم صهیونیستی چگونه ممکن خواهد بود؟" نيز گفت: اگر ما می شنیدیم که رژیم صهیونیستی از برداشتن تحریم های علیه ایران خوشحال است، تعجب می کردیم! دشمنان امنیت منطقه و دشمنان ایران از این موضوع ناراحت هستند. امروز روز خوشحالی برای دوستان ایران است و نه برای فتنه افکنان منطقه و دشمنان ارامش منطقه.

رییس جمهور ادامه داد: ایران به دنبال حل مشکلات سوریه و عراق و یمن و حمایت از آنها در برابر تروریست ها بوده است. هر کشوری که بخواهد با تروریست ها مبارزه کند و از ما کمک بخواهد، ما به انها کمک خواهیم کرد. در نهایت ملت عراق پیروز خواهد بود و انها که دنبال نابودی یمن هستند ناامید خواهند شد. امیدوارم با رایزنی ها مسائل سوریه هم به زودی در ماه های اینده حل شود.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    27 6
    امیدواریم رییس جمهور تا سر حد توان و اختیارات پیگیر حقوق مردم بابت رد صلاحیت ها باشند با وضع تایید صلاحیت های فعلی کل شور و اشتیاقمون برای ساختن یه مجلس مقتدر از بین رفته
  • حسین A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    28 5
    دلیل استعفای سخنگوی شورای نگهبان رو الان میشه متوجه شد
  • ناشناس IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    21 5
    امید ملت به روحانی است
  • بی نام EU ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    19 5
    ممنون که به شورا ی نگهبان گوشزد می کنید آقای حقوق دان مجری و نگهبان قانون اساسی