یک فعال حقوق زنان: مفهوم جوانان در ایران کاملا پسرانه است/ وظیفه زن فقط خانه‌داری و در خانه نشستن نیست

یک فعال حقوق زنان با اشاره به اینکه رسیدگی به امورات خانه و خانواده تنها رسالت زنان نیست گفت: آمارها نشان می دهد که دختران و زنان ما در جایگاه های اجتماعی قرار گرفته اند و تجربه ها هم نشان از موفقیت زنان در عرصه های مدیریتی بوده است.

زهرا صدراعظم نوری در گفت و گو با خبرآنلاین. اظهار کرد: جمعیت کثیری از جامعه را جوانان تشکیل می دهند اما در جامعه ما تلقی از جوانان به معنی پسران است و باید بپذیریم که دختران هم بخشی از جامعه جوانان کشور هستند.

او با تاکید بر اینکه نیمی از جمعیت جوان کشور را دختران تشکیل می دهند گفت: وقتی صحبت از جوانان می شود بیشتر ذهنیت به این قسمت می رود که جوانان یعنی پسرها و پسردارای مسائلی، نیازها،معضلات، مشکلات و چالش هایی هستند و وقتی بحث از جوانان می شود دختران در این بحثها مطرح نمی شوند.

این فعال حقوق زنان با اشاره به جمعیت بالایی دختران تحصیل کرده گفت: با توجه به اینکه حدود 64 درصد ورودی دانشگاه ها و 51 درصد از خروجی ها و فارغ التحصیلان را دختران تشکیل می دهد؛ این موضوع نشانگر آن است که دختران دارای استعداد و پتانسیل بالایی هستند و می توانند در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، و بطور کلی در اشتغال نقش ایفا کنند و حضور داشته باشند بنابراین ما باید به مسئله دخترها توجه ویژه داشته باشیم. چرا که دختران امروز با دختران گذشته فرق می کنند .

او گفت: دختران امروز آگاه تر، دارای تحصیلات و استعداد های بیشتری نسبت به دختران گذشته هستند که می توانند برای کشور موثر باشند. از طرفی دخترها تربیت کننده نسل آینده کشورهستند و به عبارتی آینده کشور در دامن این دخترها شکل میگیرد و ساخته می شود.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه جامعه بدون خانواده معنا ندارند گفت: خانواده هم بدون زنان معنا ندارد بنابراین باید توجه زیادی به دختران کنیم و برایشان برنامه داشته باشیم. ما امروز در جامعه شاهد هستیم که در بین نسل جوان وضعیت ازدواج و طلاق به هم ریخته است و آمار ازدواج کاهش و طلاق افزایش پیدا کرده است و تمام این ها نشان دهنده آن است که جامعه دچار تغییرات شده و نیازهای جامعه عوض شده است و در نتیجه نیازهای دختران هم عوض شده است.

او با تاکید بر حضور دختران در مجامع دانشگاهی اظهار کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که دختران می خواهند بیشتر خود و شخصیتشان را اثبات کنند و وظیفه دولتمردان این است که تلاش کنند تا در زمینه حقوق دختران که همان حقوق زنان است ابعاد و قوانین مختلف را ببینیم و این را به عنوان پایه ای برای برنامه ریزی در خانواده قرار دهند. بنابراین درحوزه اجتماعی زنان و جوانان و بخصوص دختران و حکومتی دست اندرکاران و سیاستگذاران ، برنامه ریزان و کسانیکه مسئولیتی دارند موظف هستند برنامه ریزی کنند تا از پتانسیل موجود در جامعه برخوردار شوند .

این فعال حقوق زنان نقاط ضعف جوانان را در ایده آل پردازی آنان دانست و گفت: جوانان به دلیل کم تجربگی کم صبرند و دوست دارند زودتر به نتیجه برسند. ما باید کمک کنیم که آنها اولا تجربه کسب کنند و در سایه کسب تجربه صبورتر خواهند بود و یاد می گیرند کارهای سخت را یک شبه و یک روزه نمی توان طی کرد .

صدراعظم نوری در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد عقیده عده ای که نقاط ضعف را به جنسیت مربوط می دانند چیست اظهار کرد:من با این عقیده مخالفم. به طور کلی جوانی جنسیت پذیر نیست همانطور که دوره کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری برای همه وجود دارد؛ دوره جوانی، دوره جنسیتی نیست لذا دختر و پسر ما هر کدامشان می توانند دارای استعدادهایی باشند بستگی دارد که چقدر اینها از این توانمندی هایی که خدا به آنها عطا کرده استفاده و بارور کنند و به توانمندی های بیشتری برسند.

این فعال حقوق زنان در پاسخ به این سوال که عده ای معتقدند سیاست ها در کشور ما به نوعی است که باعث خانه نشین شدن زنان می شود نظرتان چیست گفت: در گذشته سیاستهای دولت به نوعی بوده که بیشتر زن را در قالب خانه و خانه داری تعریف می کرده و طبیعتا اینگونه تعریفی باعث می شود که شرایط را طوری تعیین کنیم که شرایط زنان را برای حضور در عرصه های مختلف فراهم نمی شود اما با رویکرد جدید دولت نقش خانه داری را یکی از نقش های زنان تعریف می کند نه تنها نقششان. به هر حال خانواده اصل و پایه است و نقشی که یک زن به عنوان یک همسر ، مادر ، دختر در خانه می تواند ایفا کند نقش موثر و قوی است و نقش تربیتی و تاثیرگذاری است اما این تنها نقش زن نیست.

او ادامه داد: همانطور که در زندگی رهبران زنان اسلام مانند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب( س)که الگوهای ما هستند تنها در خانه ایفای نقش نمی کردند در صحنه اجتماع، سیاست ، اقتصادی هم نقش ایفا می کردندبنابراین باید سیاست مداران ما این فرصت را برای زنان ما ایجاد کنند.

زهرا صدراعظم نوری گفت: مثلا در مساله هسته ای تنها چیزی که در آن نادیده گرفته شد، نقش زنان در این مقوله بود. چرا که ابتدا خانم کاترین اشتون هدایت مذاکرات را برعهده می گیرد و بعد از آن هم خانم موگرینی این نقش را برعهده می گیرد که نقش تعیین کننده هم هست و ایفای نقشی که معاون وزیر خارجه امریکا به عنوان یک زن دارد. بنابراین در صحنه بین المللی هم می بینیم که زنان دوشادوش مردان و در جایی هم بالاتر از مردان ایفای نقش می کنند.

او ادامه داد: جامعه ما جدای از دنیا نیست و باید بپذیریم و دست از نگاه های بسته برداریم که زن یعنی وظیفه اش خانه داری و نشستن در خانه و خانه داری کردن بلکه این یکی از وظایف زنان است و باید به این وظیفه بپردزاند، در هر عنوان و سمتی که هم باشند اینکه اداره خانه را عهده دار باشند به عنوان اینکه نقش تربیتی را ایفا کنند هیچ وقت از دوش یک زن برداشته نمی شود و این لطف خداست که به زنها عطا شده است.

232  42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    35 41
    خانم نوری اون خانم اشتون و موگرینی که مثال زدی تا به جایی رسیدن جوگیر نشدن طلاق نگرفتن ،پول خودم پول خودم نکردن،اینجا یه خانم کار میکنه ده تا نیرو باید بهش سرویس بدن ،رعایتشو بکنن عصبانی نشه،خانم نوری به ادارات سر بزن از یه خانم سوال بپرسی میخواد غورتت بده،خانم نوری ظرفیتها رو در نظر بگیر بعد تفضل بفرما
    • سارا IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
      32 26
      این رفتار خانمها در واکنش به یه عمر منم منم کردن آقایونه
    • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
      20 18
      من همیشه از این که به عنوان جوان شناخته نشدم و از من در هر سنی انتظار رفتاری مانند خانم های جا افتاده را داشتند ناراحت بودم. در رسانه ها هیچ وقت از مشکلات من دختر جوان نگفتند هیچ تازه مرا سبب مشکلات موجود جامعه هم نشان میدادند. همین اظهار نظر شما نشان دهند دید حقیرانه شما نسبت به خانم هاست شما حق نداری یه نسخه را برای همگان بپیچید.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    15 25
    باید حضور مردان در جامعه محدود و محدودتر بشه
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    22 9
    خانم اشتون و موگرینی به حجاب اعتقاد ندارندها...مشکلی نداره ؟
  • نقی IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    20 19
    دلیل طلاق ها همین دخترهایین هستند که دیگر حاضر نیستند با کوچک ترین کمبود مالی کنار بیایند و خودشون رو همیشه بالاتر از همسرشون میدونند.
  • ایرانمهر A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    6 0
    با درود بر همه روشن هستش که نظرات دوستان نشان دهنده اهمیت این موضوع است. بنابراین همانطور که در متن هم اشاره شده باید در این خصوص قوانین و مقررات خاص خود توسط مسئولین امر با کار کارشناسی صورت گیر . چون همانطور که در نظرات دوستان هم در همین حد محدود که ارائه شده تنش بسیار زیادی وجود داره و این در کل برای جامعه خوب نیست و بلکه مضر هم هست .بدرود
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    9 22
    مشكل اينه كه زنها ميتونن جاي مردها رو تو جامعه بگيرن ولي مردها نميتونن جاي زنها رو تو خونه بگيرن