روزنامه شرق نوشت:

۱۶ سال از شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا در مزارشریف می‌گذرد. هرچند ۱۷مرداد، یعنی سالروز شهادت این خبرنگار، مزین به نام خبرنگار شد و هرساله در این روز یاد و خاطره این شهید اهل رسانه گرامی داشته می‌شود، بااین‌حال همسر وی گلایه‌های فراوانی دارد.
خدیجه روزبهانی همسر شهید محمود صارمی از گلایه‌هایش می‌گوید. او به‌ویژه از سخنان علاءالدین بروجردی در برنامه زنده شناسنامه که نزدیک به یک‌ماه پیش پخش شد، گلایه‌مند و دلگیر است و به ما می‌گوید: «۱۶ سال از آن اتفاق و شهادت محمود و دیپلمات‌های ایرانی می‌گذرد اما دریغ از پاسخ‌دهی مسوولان وزارت خارجه! نه‌تنها در این دولت که در دولت‌های قبل هم هیچ‌کس حاضر نشد به ما پاسخی دهد.

من سوال دارم که چه اتفاقی در کنسولگری ایران در افغانستان افتاد؟»او ادامه می‌دهد: «صبر من لبریز شده است، در ۱۶ سال گذشته من هیچ‌چیز نگفتم اما دیگر باید حرف بزنم. آقای بروجردی که آن زمان نمایندگی ویژه دولت در افغانستان  را برعهده  داشتند، اکنون می‌آید و در تلویزیون به‌گونه‌ای حرف می‌زند که گویی هیچ مسوولیتی نداشتند! ایشان در آن برنامه گفتند: گوشت، دست گربه داده شد! باید بگویم آقای بروجردی کسی بود که به همسر من گفت باید به افغانستان برگردد و اکنون به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که گویی هیچ مسوولیتی نداشته است.»
روزبهانی با بیان اینکه در آن زمان علاءالدین بروجردی مسوول مستقیم فعالیت‌های ایران در افغانستان بود، می‌افزاید: «محمود به تازگی از افغانستان برگشته بود و آپاندیسش را جراحی کرده و در حال گذراندن دوران نقاهت بود که یک شب آقای بروجردی با منزل ما تماس می‌گیرد و به همسرم می‌گوید که باید به افغانستان برگردد. همسر من درحالی‌که بیمار بود و کسالت داشت، ۱۴مرداد تهران را به قصد مشهد ترک کرد و از مشهد عازم افغانستان شد. شخص آقای بروجردی او را راهی افغانستان در حال جنگ کرد و به‌خوبی از خطرات آگاهی داشت.»

همسر شهید صارمی ادامه داد: «آقای بروجردی همسر من را چندبار به صورت تلفنی تحت فشار قرار داد، خاطرم می‌آید همسرم با هواپیمای جنگی عازم مزارشریف جنگ‌زده شد، همان هواپیمایی که آقای بروجردی با آن به ایران بازگشت!»روزبهانی می‌گوید: «زمانی که کشوری به لحاظ امنیتی دچار مشکل می‌شود، سایر کشورها اتباع خود را فرامی‌خوانند اما دولت ایران در آن زمان این کار را نکرد. البته نماینده سفیر ایران در افغانستان در ساعات آخر به همسرم و سایر دیپلمات‌های شهید می‌گوید که به ایران برگردند اما دیگر دیر شده بود.»او که هنوز به شدت تحت‌تاثیر خاطرات آن دوران است، افزود: «همه دولت‌ها به اتباع خود گفته بودند به کشورشان برگردند اما به محمود دستور دادند به افغانستان جنگ‌زده برگردد، آقای بروجردی به او گفت باید به افغانستان برگردد و بعد‌ها خودش با هواپیمایی که محمود با آن به مزارشریف رفته بود، به ایران بازگشت.»روزبهانی تاکید کرد: «وظیفه هر دولتی است که از اتباع خود در کشورهای بیگانه دفاع کند، وظیفه دولت است که تا آخرین لحظه از افراد خود حمایت کند، دولت باید پیگیری کند آن زمان چه کسانی مسوول بودند و چه اتفاقی افتاد؟ الان بعد از این همه سال آقای بروجردی به جای توضیح اتفاق، می‌آید و در تلویزیون می‌گوید «گوشت را دست گربه دادیم؟!» آیا این طرز صحبت درباره شهید صارمی مناسب بود؟ همه انسان‌ها ارزشمند هستند و حفظ جان و امنیت همه انسان‌ها دارای ارزش است. وظیفه همسر من گزارشگری بود اما باید جان و امنتیتش حفظ می‌شد.»
او ادامه داد: « من بعد از ۱۶ سال می‌خواهم بپرسم آن روز چه اتفاقی افتاد؟ چرا هیچ‌کس تاکنون پاسخی به ما نداده است؟ من گلایه دارم. می‌خواهم بپرسم آیا سیاست کشور و مسوولان در قبال همه شهدا یکسان است؟ آیا با برابری و عدالت با خانواده شهدا برخورد می‌شود؟ رسانه ملی متاسفانه به یک عده از شهدا بسنده کرده و یادی از بقیه شهدا نمی‌کند. شاهد این هستیم که صداوسیما از سیاست چندگانه در برابر شهدا استفاده می‌کند و بسیاری از آنان را به عمد یا غیرعمد نادیده می‌گیرد. آیا برخورد روسای جمهور با شهدا یکسان بوده؟
البته باید بگویم وقتی خود خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران کمترین تلاشی برای زنده‌نگه‌داشتن یاد شهید صارمی نمی‌کند دیگر از سایرین انتظاری نباید داشت. برای مثال در این ۱۶ سال حتی یک‌بار هم آقای بروجردی حالی از ما نپرسید و به دیدن ما نیامد، من چندین بار تماس گرفتم و حتی پیامک دادم و خودم را معرفی کردم تا شاید موفق شوم با ایشان حرف بزنم اما هیچ‌گاه تماسی از سوی او حاصل نشد اما وقتی زمان حرف می‌شود، به رسانه ملی می‌روند و از خود سلب مسوولیت می‌کنند و به‌گونه‌ای حرف می‌زنند که گویی تمام تلاش خود را برای نجات جان همسر من کرده است.»
چندی پیش علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی در برنامه شناسنامه گفته بود که او تلاش زیادی برای نجات جان شهید صارمی و سایر دیپلمات‌های شهید در افغانستان کرده بود. او در این برنامه عنوان کرد که در آن زمان مسوولیتی نداشته و تنها نماینده ویژه دولت در افغانستان بوده و حتی آن زمان به وزارت خارجه اعلام می‌کند که وضعیت خطرناک است و باید هرچه زودتر اتباع ایرانی را به کشور فراخواند. او در این مصاحبه زنده، گفته بود: «معاونین وقت وزارت خارجه توافق نکردند که دیپلمات‌ها و خبرنگاران را از افغانستان بیرون ببریم و قرار شد مسوولیت را به نیروهای امنیتی پاکستان محول کنیم و به اصطلاح گوشت را به دست گربه دادیم.»
گفتنی است روز 17 مرداد سال 75، در پی سقوط مزارشریف، نیروهای طالبان به کنسولگری ایران در این شهر حمله کردند. در این حمله 11 ایرانی شامل 10دیپلمات و محمود صارمی (خبرنگار ایرنا) به دست طالبان شهید شدند. 

17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    63 7
    به خدا حرفای کاملا صحیحی بیان کرده جناب آقای بروجردی باید پاسخ لازم رو به ایشان بدهند؟ عدم پاسخگویی نشانه ی عدم مسئولیت پذیری و بی توجهی به خون شهیدان است
  • امین GB ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    54 1
    این جا ایران است
    • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      40 1
      آری ایران است اختیارات فراوان .پاسخگویی هرگزعزیز هرگز جونم
  • بدون نام ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    65 6
    اتفاقا من همان زمان در خبرآنلاين براي حرفهاي بروجردي نظر گذاشتم. بروجردي مسئول عدم تخليه كنسولگري بود. او بود كه ابنقدر اجازه تخليه نداد تا ديگر دير شده بود. اكنون براي تبرئه خودش آسمان را به زمين مي بافد.
  • فرزاد A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    45 0
    من کاملا با صحبتهای همسر شهید صارمی موافقم .اولا در کشور ما این فرهنگ که بعد از مرگ یک شخصیت شناخته شده کسانی که کمترین کمک و شناخت از آن شخصیت را دارند همین که دوربین خبرنگارای را میبینند شروع به تمجید از آن شخصیت میکنند باب شده.و ایضا این که در مورد کمک دولتها به اتباع کشورشان در بحرانها برمیگردد به نگرش دولتها به شهروندان کشورشان.من همین سخن رئیس جمهور محترم کشورمان در مورد گذرنامه یا همان پاسپورت ایرانی را جواب کامل این سوال همسر شهید صارمی میدانم .ایشان فرمودند که من آمده ام که ارزش و اعتبار پاسپورت ایرانی را برگردانم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    49 0
    دلم برای این خانوم میسوزه ولی اینو باید بدونه . تو ایران هر کی تو مسند قدرت نشسته حریم فولادی داره
  • گلباز IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    44 0
    خانم روزبهانی عزیز ؛ همه مردم که در آن زمان این خبر دردناک رو شنیدند در غم شما شریک هستند و همواره به این واقعه فکر میکنند. درست است که در این 16 سال آقای بروجردی با اعتماد به نقس تمام به مناصبهای گوناگون خود ادامه دادند و حتی به وزارت خارجه در دولت های قبل هم فکر هم میکردند ولی مردم آلزایمر که ندارند.ایشان در آن زمان در پاسخ به به گزارش های کنسولگری مبنی بر اینکه شهر در دست طالبان هست گفته بودند که ساختمان رو ترک نکنید چون نیروهای مردمی شهر رو از دست طالبان خواهند گرفت...... دستورات آقای بروجردی بر اساس اطلاعات غلط بوده که باعث به شهادت رسیدن 10دیپلمات و محمود صارمی خبرنگار ایرنا به دست طالبان شد.
  • جاوید IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    35 5
    خانوم روزبهانی مگه نمیدونید جان انسانها در مملکت ما ارزش نداره؟جاده ها رو ببینید سالانه از جنگ جهانی بیشتر کشته میده ،هیچکس بفکر نیست.نبود مسائل امنیتی در تمام زمینه ها هر ساله جان آدمها رو میگیره و کسی جوابگو نیست حالا شهید صارمی در افغانستان کشته شده شما انتظار دارید رسیدگب بشه؟حالا باز خوبه همسر شما شهید شده و حداقل حقوقی دریافت میکنید و فرزندانتون میتونن از امتیاز شهدا استفاده کنن ولی خیلی ها بدون این حداقلها جانشونو ازدست دادن.
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    39 1
    "زمانی که کشوری به لحاظ امنیتی دچار مشکل می‌شود، سایر کشورها اتباع خود را فرامی‌خوانند اما دولت ایران در آن زمان این کار را نکرد. " حرف شما صحيح است بانوي بزرگوار، اما چه ميشه كرد اينجا ايران است و آنچه كه ارزش ندارد جان مردم است
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    14 1
    سال 1377 نه سال 75
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    51 6
    خبرآنلاین شما نسبت فامیلی با بروجردی دارید؟ چرا این همه از این آدم در این رابطه انتقاد می شود نمی نویسید؟؟؟؟؟؟ مسئول مستقیم شهادت این افراد در مزار شخص بروجردی است. اگر جان این عزیزان ارزش داشت اکنون بروجردی یا زندان بود یا حداقل خانه نشین شده بود.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    43 0
    آنچه البته به جایی نرسد فریادست..
  • مصلحی A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    31 0
    مسئولین ما لازم نیست مثل مسئولین ژاپنی وقتی یک فاجعه ای رخ داد خودکشی با شمشیر سامورایی کنند، هرگز، اصلا لازم نیست استعفاء هم بدهند، همین قدر شهامت داشته باشند اگر اشتباهی کردند و شخص یا اشخصای متضرر شدند، خیلی صریح و شجاعانه عذرخواهی کنند. نه اینکه قضیه رو وارونه جلوه بدهند و آسمون ریسمون ببافند و ... با همه چیز سیاسی برخورد نکنیم کمی هم انسانیت رو داخل سیاست ماکیاولیستی کنید، بخدا هیچکس نمی گه کار بدی کردید
  • یاور همیشه مومن A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    5 9
    درپاسخ به ۲سطرآخرمطالب مخاطب محترم ،آقاجاوید: حضرت آقابااین طرزفکرگناهتان ازبقیه کمترنیست.شماحق نداریدشهداوخانواده هاشونوباکشته های جاده هامقایسه کنید.اگه درکشورماکم وکاستی رخ بده سریعا باممالک پیشرفته مثل غرب،آمریکا،ژاپن و...مقایسه میکنن،ولی هنوزیادمون ندادن که دراون کشورهابرای افرادی که در راه کشورشون جانشونو ازدست دادن بهترین یادبودارو میگیرن وازاونا به عنوان قهرمانان ملی یاد میشه وهمه جامعه افتخارمیکنن که به بازماندگانشون خدمت کنن،ولی متاسفانه در مملکت مااگه مسولین اعمال اشتباهی داشته باشند یااگه مشکلات اقتصادی و...وجودداشته باشه باید تاوانشوخانواده ایثارگران بدن ودرمعرض بدترین ناملایمت باشند.
  • لامرد EU ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    4 12
    ضمن گرامی داشت نام ویادهمه ی شهداوهمچنین شهیدعزیزمحمودصارمی انشا...که آقای بروجردی که زحمات زیادی برای انقلاب بخصوص درسیاست خارجی کشیده اند پاسخگوی همسرشهیدباشند من به بعضی کامنت های بالا که می خواهنداز اب گل آلودماهی بگیرندوانقلاب وشهدارا زیرسوال ببرندنمره منفی میدهم
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    12 2
    نمی دانم این چه رسم است همه کشورها نیروهایشان را در مواقع خطر به کشور فرا می خوانند اما ما در کشتن نیروهایمان وبعد افتخار به شهادتشان عجله داریم البته برای بقیه نه تصمیم گیرنده شهادت را می خواهیم