• ملوانان چرا حامله می شوند؟

    ملوانان چرا حامله می شوند؟

    حذف ارتباطات انسانی، کنترل متقاطع اطلاعات، قاعده ثروتت را از کجا آورده ای، عقوبت های بسیار دردناک، انتشار شفاف نتایج پرونده های مفسدین در مهار فساد موثر است. متاسفانه در کشتی ما هر چهار رکن مربع فساد فراهم است. برای توسعه نیازمند آن هستیم که طراحی های هوشمند انجام دهیم تا مربع فساد در هم شکسته شود.  

  •  علاوه بر لعن و نفرین اصحاب چای، کار دیگری هم بکنیم؟ 

     علاوه بر لعن و نفرین اصحاب چای، کار دیگری هم بکنیم؟ 

    تقاضا می کنم علاوه بر لعن و نفرین اصحاب چای و خواندن اخبار و ابراز تأسف، شما نیز همراه شوید و راه‌های تحقق این مطالبه را هموار کنیم. اصرار و مقاومت نامحدود برای تحقق خواسته‌ای محدود.

  • تلویزیون را خاموش کنید!    

    تلویزیون را خاموش کنید!    

    بیش از آنکه بودجه ملی را در چاه ویل  شبکه های رادیویی و تلویزیونی صداوسیما دفن کنید بهتر است بخشی از آن را برای احیای مقبولیت و مشروعیت رسانه ملی صرف کنید و به جای ده‌ها شبکه های تلویزیونی داخلی صرفا به یک یا دو رسانه رسمی حاکمیتی اکتفا کنید. فقط کافی است رسانه ملی با انعکاس صداهای متفاوت امید آفرین باشد، آنگاه خواهید دید پزشکان هم توصیه خواهند کرد تلویزیون ببینید تا روحیه تان بهتر شود. 

  • بنیادی‌ترین نقصانِ سیاستِ خارجی ایران

    بنیادی‌ترین نقصانِ سیاستِ خارجی ایران

    معلوم نیست سیاست خارجی ایران در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی، Hedging دارد یا خیر؟ کدام کالا، فرآورده و یا خدماتِ ایران، در اقتصادِ منطقه‌ای یا بین‌المللی، خاص و ممتاز است و مصرف‌کنندگان خارجی به آن‌ها وابسته‌اند؟ زعفران اسپانیا، پتروشیمی عربستان، خاویار روسیه، نفت عراق، پستۀ آمریکا، فرش هند و گاز قطر به وفور یافت می شوند و سهم ایران از بازار جهانی را کاهش داده‌اند.

  • کشورداری مبتنی بر عدد و عقلانیت، مقایسه ایران و آمریکا

    کشورداری مبتنی بر عدد و عقلانیت، مقایسه ایران و آمریکا

    ارایه آمار با سه ویژگی دقیق، پایدار و شفاف یکی از ضرورتهای کشورداری مدرن است. بدون وجود آمار پایدار، روشن و دقیق، همیشه در حال کلی گویی هستیم و وعده های غیردقیق.

  • من آقای گاو هستم!

    من آقای گاو هستم!

    وقتی توهین می کنیم، قومی را مسخره می کنیم. صاحبان یک عقیده را تحقیر می کنیم. وقتی تهمت یا برچسب می زنیم یا تهدید می کنیم همه این ها خشونت است؛ منتها خشونت زبانی. بدون خون و خونریزی است. خشونت زبانی از درون می کُشد. تا حالا هیچ کس را دیده اید که به دلیل اینکه مسخره شده و یا فحش خورده باشد به اورژانس مراجعه‌ کند؟ یا به پلیس شکایت کند؟ قربانیان خشونت زبانی، اثری از جای زخم بر بدنشان یا مدرک دیگری ندارند.

  • نقد ادعای ظهور عصر پسادینی در ایران

    نقد ادعای ظهور عصر پسادینی در ایران

    در  صفت «پسادینی»، دین تعریف نشده است و بین «دین حکومتی»، «دین غیرحکومتی» در سطح کلان، و نیز بین «دین فقهی»، «دین عرفانی» و هکذا فرق گذاشته نمی شود. انگار هر چه می گویند و شواهد می آورند مربوط به «دین فقهی- حکومتی» است. حتی اگر ادعای ایشان پذیرفته شود، ادعای ایشان منحصر به بودن در  «دوران پسادینی حکومتی- فقهی» است و تعمیم آن نیست. 

  • انسان، حیوان سیاسی

    به بهانه برچسب سیاسی کاری به رییس هیات مدیره خانه سینما

    انسان، حیوان سیاسی

    سینماارسطو در کتاب سیاست می گوید:انسان حیوان سیاسی است. بی تردید اغلب کنش های اجتماعی ما آدمیان سیاسی است.

  • موریانه­‌ها یا لاک‌پشت‌ها؟

    گزارش یک بازدید از خانه پدری جلال آل احمد

    موریانه­‌ها یا لاک‌پشت‌ها؟

    ادبیاتدیروز مراسمی برگزار شد در خانه پدری مرحوم جلال آل‌­احمد، به مناسبت صدمین سالگرد تولد او و با هدف بازدید از پیشرفت عملیات مرمت و بازسازی این خانه، خانه‌­ای تاریخی متعلق به دوره قاجار که ۱۵ سال پیش در اختیار "سازمان" و بعداً "وزارت" میراث فرهنگی قرار گرفت تا پس از مرمت و بازسازی، به یک نهاد فرهنگی همگانی در محله پاچنار تهران تبدیل شود.

  • پرتگاه های تشبیه

    پرتگاه های تشبیه

    چه بسیار توجیه خون های ریخته که باز هم با الگوی های همریخت به آسانی پذیرفته شد. یادم نمی رود که یکی از اعاظم در اوایل، انقلاب ایران را با انقلاب اکتبر مقایسه می کرد و نتیجه می گرفت که برای فداکردن خون، خیلی جا داریم.  

  • علامه طباطبایی؛ ره یافته رهگشا

    علامه طباطبایی؛ ره یافته رهگشا

    «علامه طباطبایی، خود؛ عنایت خداوند را سبب علم آموزی اش می‌داند»

  • مرگ یا آزادی

    مرگ یا آزادی

    چگونه می توان مبارزه کرد بدون آتکه دیگرانی آسیب ببینند؟ مردم غزه بدون چنین عملیاتی چگونه ممکن است روزی رها شوند؟تلاش برای رسیدن به آزادی، امری فطری است که نمی توان از انسان ها سلب کرد و هیچ قانون نوشته و نانوشته ای مانع آن نخواهد بود و این چیزی است که گاه به عمد کوشش می شود تا فراموش شود. 

  • جلال کِی به دنیا آمده است؟

    جلال کِی به دنیا آمده است؟

    ادبیاتچند سالی است که هم در سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی و هم در مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری، شاهد نوعی تردید یا تفاوت نظر درباره روز تولد مرحوم جلال آل‌احمد هستیم.

  • نگاهی به نمایش «پدر» با بازی رضا کیانیان

    نگاهی به نمایش «پدر» با بازی رضا کیانیان

    تئاترنمایش پدر که این روزها در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود، کاری از «آروند دشت آرای» و گروه نمایشی اوست، نقش اصلی این نمایش را رضا کیانیان بازی می‌کند و نمایشنامه آن را نویسنده جوان فرانسوی «فلوریان زلر» نوشته که سال ۲۰۲۰ بر اساس همین نمایشنامه فیلمی با بازی آنتونی هاپکینز نیز ساخته و اکران شد.

  • آن مرد یک رسانه بود!

    آن مرد یک رسانه بود!

    یک اتفاقی در جامعه ایرانی در حال رخ دادن است که مشابه اش را نمی توان در آمریکا یا ژاپن مشاهده کرد: در ایران بر خلاف بسیاری کشورها، افرادی هستند که از خارج از جریان اصلی رسانه ای (Mainstream)‌ دارند با مردم حرف می زنند و دست کم بخشی از مردم حرف‌های آنها را دنبال می کنند. یعنی جامعه یک بخشی از جریان اندیشه ورزی را “جدی” گرفته.

  • در وصف او که از دهان نهنگ آمد/ روزنامه‌نگاری بدون کاغذ

    در وصف او که از دهان نهنگ آمد/ روزنامه‌نگاری بدون کاغذ

    رسانهچند روز پیش‌ازاین برای «یونس شکرخواه» بزرگداشتی گرفته شد که همه بزرگان رسانه در آن بودند، از خانیکی و رضاییان و یاری تا صدیقی و قاسمی و دیگر آن نام‌ها که در رسانه‌ها و کار رسانه مطرح‌اند. (خود این بزرگان به ما آموختند که پسوند و پیشوند و القاب در خبر و انواع آن معنا ندارد، وگرنه همه آن‌ها استادند و اخذ دکترا در یک رشته اقل کاری است که کرده‌اند.)

  • و سواری که نامش مرگ است 

    و سواری که نامش مرگ است 

    ادبیاتقریب بیست سال است که میلیون ها نفر فلسطینی در یک زندان سرباز به نام غزه  در اسارت یک رژیم اشغالگر آپارتاید هستند . رژیمی که تاکنون به هیچکدام از قراردادهای صلحی که خود و دوستانش به تحمیل برای مردم فلسطین نوشته‌اند  کوچکترین اعتنایی نداشته است.

  • چرا از دانشگاه دفاع کنیم؟

    چرا از دانشگاه دفاع کنیم؟

    علم مدن و دانشگاه اگرچه قابل باز اندیشی و نقد است اما دستاوردهای چشم‌گیری برای سلامتی، رفاه، آسایش و بهروزی جامعه ما داشته و دارد و ما می توانیم با تقویت نگاه سازنده به ظرفیت دانشگاهی کشور نه از منظر ایدولوژیک یا بازار بل از منظر انسانی و زندگی به بهروزی جامعه خود کمک‌کنیم.

  • وقتی‌که اصفهان خاک و کاشان نابود می‌شود

    وقتی‌که اصفهان خاک و کاشان نابود می‌شود

    کتابتصور جهان آینده -چه ویرانیِ رؤیاهای مدرن و چه شکوفایی آن‌- یکی از دستمایه‌های رمان، فیلم و سریال‌های جهانی است؛ اما تا آنجا که می‌دانم در رمان فارسی اثری با محوریت آینده ایران در ۶۰- ۵۰ سال آینده خلق نشده است، به‌جز «شهرهای منهدم شده» نوشته «جهانگیر شهلایی».

  • «در سایه هستم وگرنه . . .»

    «در سایه هستم وگرنه . . .»

    از اونجایی که یه راه ارتباطی آدمها تبادل هست، آدم وقتی نتونه وارد تبادل با آدمها بشه کم‌کم خودش را دور می‌کنه از جامعه و خودش را در سایه می‌بره.

  • چرا ما عقب ماندیم و کره جنوبی توسعه یافت؟

    چرا ما عقب ماندیم و کره جنوبی توسعه یافت؟

     ما با هم شروع کردیم؛ حدود شصت سال پیش! اما کره جنوبی اکنون جزو قدرت های اقتصادی جهان و دارای کیفیت زندگی بالاتری است. این در حالی است که ایران با وجود داشتن منابع غنی تر و شرایط مناسب تر عقب ماند! شاید بلافاصله چالش‌های خاص پیش روی ایران را برشمریم که از کنترل ما خارج بود. اما مشکلات پیش روی کره اگر از ما بیشتر نبود کمتر هم نبود

  • ای کاش ایرانی‌ها هم از اهالی غزه بودند

    ای کاش ایرانی‌ها هم از اهالی غزه بودند

    مدیریت فرهنگیجالب است. مسئولان ما هرچه قدر که نسبت به ما سختگیرند به کشورهای همسایه و دوست و برادر که می رسند اهل تساهل و تسامح می شوند.

  • رابطۀ بین تمرکز ذهن و موفقیت

    رابطۀ بین تمرکز ذهن و موفقیت

    چگونه می‌توان از پخش بودن ذهن افراد و یک نظام اجتماعی جلوگیری کرد؟ تجربۀ بشری می‌گوید به میزانی که استخدام کنندۀ اصلی در یک کشور نزد بخش خصوصی باشد به همان میزان، افراد و سیستم اجتماعی می‌آموزند تا میان منابع و اهداف، توازن برقرار کنند.

  • «سبحان الله استاد» از این همه نبودن شما و حیرت ما

    یادی از آن رفیق که هفت ساله شد

    «سبحان الله استاد» از این همه نبودن شما و حیرت ما

    رسانهآن بالا روی تپه ماهور اسدآباد چمدان جانت را به خاک سپردیم و سفر جسمت دیگر تمام شد، سفری که همه ما را همه ما که تو را می شناختیم، در بهت برده بود. آن سه روز تلخ که به ما به اندازه ماهی یا سالی گذشت و تو از تخت آن بیمارستان کذا برنخاستی تا روی دو پایت قدم بزنی و دوباره به تحریریه بیایی و باز باهم گپ بزنیم.

  • بازی بزرگان و حذف مهره‌های سوخته

    بازی بزرگان و حذف مهره‌های سوخته

    تلویزیونمهره هات رو  جوری بچین که همه کیش و مات هم باشیم!

  • دست کم یکی از این شش کارت را باید بکشی

    دست کم یکی از این شش کارت را باید بکشی

    دقت کنیم قرار نیست همه ما، همه نقش ها را بازی کنیم. و حتما هم نقش ما در تغییرات یکسان نیست. ممکن است من در تغییر نظام بانکی، جزو روایت گران باشم و در تغییر نظام آموزشی جزو پشتیبان ها. حتی اگر داخل سیستم هستید و دست تان برای پیشگامی و روایت گری بسته است می توانید نقش محافظ و پرستار را بردارید. دست کم باید یک نقش را بازی کنیم، وگرنه صحبت از توسعه ایران حرف مفت است.

  • آقای مهرجویی سفره‌ی پهن نشده‌ی خانه‌ی شما کابوس ابدی ما شد

    آقای مهرجویی سفره‌ی پهن نشده‌ی خانه‌ی شما کابوس ابدی ما شد

    سینمااین زنگ ساعت‌ها نیست که صبح‌ها ما را از خواب بیدار می‌کند. این خبرهای شوم است که زندگی را از ما می‌رباید. ابتدای صبح‌ وقتی قرار است پی آغاز باشیم در چاه بی‌نهایتی فرو می‌رویم. یخ می‌کنیم. یخ می‌زنیم و منجمد می‌مانیم تا خبری دیگر آوار شود.  

  • روشنفکران مبهوت و کارگردان بزرگ

    روشنفکران مبهوت و کارگردان بزرگ

    سینماابعاد تراژیک قتل داریوش مهرجویی و همسرش آن‌قدر زیاد است که کار بسیار سختی است اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن شیوه این مرگ، به آنکه مرگ در مورد او اتفاق افتاده، بپردازیم.

  • کسب‌وکارهای کوچک: چرا کتابخانه‌های عمومی؟

    کسب‌وکارهای کوچک: چرا کتابخانه‌های عمومی؟

    کتاباین روزها در دنیا کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و خانگی به منزله یکی از نیروهای پیش‌برنده اقتصاد مدرن، نقش بسزایی در بهبود فرصت‌های اشتغال، تشویق افزایش صادرات و تقویت نوآوری‌های فناورانه دارند. در سال‌های اخیر، اهمیت این بنگاه‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته است که از آن‌ها به عنوان «ستون فقرات توسعه صنعتی» در کشورهای مختلف نام برده می‌شود.

  • در سوگ آن سیاوش که از آتش گذشت/ روایتی کوتاه از محمدرضا شجریان

    در سوگ آن سیاوش که از آتش گذشت/ روایتی کوتاه از محمدرضا شجریان

    موسیقینامش در شناسنامه محمدرضا بود و پدرش از قرأ مشهد، در نوجوانی شهره شهرش شد به خوش‌الحانی چراکه قرائتش کم‌نظیر بود. دلش را نغمه‌های ایرانی ربودند و در جوانی زانو به‌زانو استادانی نشست تا نغمه‌خوان شود و چیزی نگذشت که نغمه‌خوانیش عالم‌گیر شد. از سر حرمت نغمه‌خوانی را مخفی کرده بود از پدر و نام سیاوش را برگزیده بود. برازنده بود این نام برایش چراکه زان آتش نهفته که در سینه داشت خورشید شعله‌ای بود که در آسمان این سرزمین می‌سوخت.