-
چرا سریال سازی محرمی بعد از میرباقری ادامه پیدا نکرد؟
حاشیه نشینی عاشورا در صداوسیما/ دیگر جرات نمیکنند «امام علی» و «مختارنامه» بسازند
تلویزیونعباس رافعی معتقد است یکی از دلایلی که در سالهای اخیر سریالسازی درباره محرم و عاشورا ادامه پیدا نکرد این است که مدیران و مسئولان فرهنگی از هنرمندان نمیخواهند تا سریالی با این محتوا تولید کنند.در واقع ایراد از مسئولان است نه هنرمندان!
-
در گفتوگو با رضا موسوی طراح پروژههای موسیقی مطرح شد:
سلبریتی ملاکی برای فروش یک اجرا نیست/ یکی از مفاهیم هر اجرای صحنهای طراحی و ایدهپردازی است
موسیقیبرای اهل هنر «رضا موسوی» چهرهای شناختهشده است، او از آن دست هنرمندانی است که هنرش بهتر دیده شدن هنر موسیقی است، او طراح، مدیر و کارگردان هنری آثار موسیقیایی است که در قالب کنسرت، پرفورمنس، تولید قطعات موسیقی و یا ویدئو ساخته و اجرا میشوند. رضا موسوی تجربهگراست چه تمام سالهایی که با علیرضا قربانی ایدههای صحنهایاش را اجرا کرده چه با همایون شجریان، فردین خلعتبری، سالار عقیلی و... چه با انواع گروههای موسیقی. از جمله کارهای اخیر او که بهتازگی اجرای آن پایان یافته است کار مشترک علی قمصری و سهراب پورناظری با عنوان «در هوای بیچگونگی» است، کارگردان هنری این کنسرت که در کاخ سعدآباد اجرا شد، رضا موسوی بود.
-
نگاهی به نمایش «چخفته» در گفتوگو با نویسنده و بازیگر
نویسندهای که برای نوشتن درباره چخوف به مسکو رفت/ روح چخوف در تئاتر شهر
تئاترفرزانه محمدحسین، نویسنده «چخفته» میگوید که برای نوشتن این نمایشنامه و درک زمان و مکان زندگی چخوف به مسکو سفر کرده و مدتی را در آنجا سپری کرده تا بتواند روح چخوف را در این نمایش به تصویر بکشد.
-
در گفتوگو با شکیب شجره
بیشتر از جوکر انرژی دارم/ مگر «شاتر آیلند» چه دارد که نمیتوانیم آن را بسازیم/ در ناصر خسرو دلالی کردم/ جریان پرویز پرستویی و مهران مدیری اشتباه بود
سینماشکیب شجره معتقد است که در سینما تنوع ژانر نداریم و به همه فیلمها اجازه بروز و ظهور نمیدهیم ضمن اینکه فیلمی مثل «شاتر آیلند» چه چیز خاصی دارد که ما هیچوقت مشابه آن را در سینما نساختیم.
-
در گفتوگو با امیرحسین ساکت مترجم «اصول الهیات» پروکلوس از یونانی به فارسی مطرح شد
فارسی زبانی شاعرانه است و کمتر زبانی از این حیث با آن برابری میکند/ میگویند نگارگری ایرانی پرسپکتیو و موسیقی آن هارمونی ندارد؛ اینها لزوما عیب نیست
کتابامیرحسین ساکت: چرا واژۀ «رایانه» بعد از گذشت سالها هنوز پذیرفته نشده، اما «یارانه» خیلی زود پذیرفته شد؟!
-
در گفتوگو با مهدی صباغزاده، تهیهکننده سینما
خسرو شکیبایی پس از «هامون» در نقشش ماند؟/ بازیگری که هیچوقت جایش پر نشد
سینمامهدی صباغزاده معتقد است که نباید یک چیز را فراموش کنیم، آن هم این است که هیچوقت کسی نتوانسته جای خسرو شکیبایی را پر کند.
-
«ل ح د» تئاتری درباره قتل یک هنرمند، در گفتوگو با حسین حیدریپور
بابک خرمدین قربانی فرزند کشی و خشونت والدین شد/ تئاتری درباره قتل هنرمند معروف
تئاترحسین حیدریپور معتقد است مرگ بابک بالاترین خشونت علیه فرزند بود و او قربانی یک تفکر فرزند کشی شد.
-
در گفتوگو با کیوان کثیریان
مشکل صداوسیما نبود هوش مصنوعی نیست چیز دیگری است
تلویزیونکیوان کثیریان معتقد است مشکل صداوسیما هوش طبیعی مدیران است نه هوش مصنوعی و افزایش کیفیت تولیدات بسته به نحوه مدیریت مدیران دارد.
-
چرا روزنامه از روانشناس رفتن یک هنرمند خوشحال میشود؟ در گفت و گو با سعید معدنی
تحقیر آخرین حربه است/ اگر یک رسانه مستقل این کار را میکرد توبیخ میشد/ رفتار همشهری غیر حرفهای بود
رسانهسعید معدنی، جامعه شناس معتقد است روزنامه همشهری از طریق انتشار عکس آزاده صمدی خواسته او را تحقیر کند اما از اساس چنین رفتاری غیر حرفهای است.
-
گفتوگو با محسن علیاکبری
اگر مدیر فارابی تعویض نمیشد، جشنواره فجر امسال ضعیفتر از سال گذشته برگزار میشد
سینمامحسن علی اکبری معتقد است که تغییر مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی اتفاق بسیار خوبی است.
-
گفتوگو با بهاره رهنما به بهانه ساخت اولین فیلم سینمایی
وارد صداوسیما که میشوم انگار به خودم نارنجک بستم، همه میترسند/ «عطر آخر اردیبهشت» واقعیت درونی من است/ آن کتاب شعر معروف برای من نیست!
سینمابهاره رهنما از دلیل ساخت فیلم سینمایی «عطر آخر اردیبهشت»، ماجرای کتاب شعرش، عدم همکاری با صداوسیما و حواشی فعالیتش در اینستاگرام صحبت کرد.
-
نگاه صدا و سیما به بیلبوردهای شهری برای جلب مخاطب در گفتوگو با غلامرضا موسوی
صداوسیما محتاج تبلیغات خیابانی شد/ شبکههای ماهوارهای فارسی زبان باید از تلویزیون تشکر کنند
سینماغلامرضا موسوی باور دارد که متاسفانه الان تلویزیون مرجعیت سابق را ندارد و مردم به جز برای تماشای مسابقات ورزشی که به صورت مستقیم پخش میشود، و برخی برنامه های استثنایی برای تماشا سراغ تلویزیون نمیروند. ضمن اینکه سریال برای جذب مخاطب باید جذابیتهای خاص خودش را داشته باشد.
-
احمد طالبینژاد در گفتوگو با خبرآنلاین بررسی کرد
فرجام تلخ فریماه فرجامی / کوه استعداد ناگهان فرو ریخت
سینماباید به نسل جوان گفت و هشدار داد، کم نبوده اند هنرمندان نامداری که مراقب خود نبودند و دچار ویرانگری شدند و متاسفانه، خیلی زود آنها را از دست دادیم در نقطه مقابل هم هنرمندانی داشته ایم و داریم که زیست سالمی را انتخاب کردند و همچون، علی نصیریان و عزتالله انتظامی ۹ دهه سرحال بودند و زیست پر افتخاری داشتند.
-
گفتوگو با حسین پارسایی، امین زندگانی و علی براتی
درگیر روشنفکر نمایی شدیم/ باید لذت تماشاگر تئاتر و فوتبال برابری کند/ چرا بازیگران تئاتر نباید پولدار باشند؟
تئاترامین زندگانی، بازیگر تئاتر معتقد است که اگر ما به آثار متفاوتی در قالب نقد حمله میکنیم به این خاطر است که درگیر روشنفکر نمایی شدهایم.
-
درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با مجید مولایی
ذائقه مخاطب تغییر کرده و نمیخواهیم این را بپذیریم/ ممکن است بلایی که سر سریالهای تلویزیون آمد سر شبکه نمایش خانگی هم بیاید
تلویزیونمجید مولایی باور دارد دوستانی که برای مخاطب امروز نسخه میپیچند ابتدا باید یک آگاهی از ذائقه مخاطب داشته باشند، واقعا مخاطب امروز آثار نمایشی تغییر ذائقه دادند و ما هم باید نسبت به این ماجرا یک فهمی داشته باشیم.
-
گفتوگو با افشین عزیزی درباره تحولات اخیر در صداوسیما
مصوبه اخیر نتیجهای جز افزایش سانسور ندارد/ چه نهادی در حال قانونگذاری است؟
مدیریت فرهنگیافشین عزیزی باور دارد کارهایی که صداوسیما انجام میدهد و وظایفی که برای آنها تعریف شده شباهت بسیاری به کاری که شبکه نمایش خانگی انجام میدهد دارد و همین ماجرا باعث ایجاد تعارض منافع میشود. در واقع ما با یک سازمانی روبه رو هستیم که به جایی پاسخگو نیست و تعارض منافع هم دارد تجمیع این دو مورد باهم نتیجهای جز افزایش سانسور و اعمال محدودیت برای هنرمندان نخواهد داشت.
-
در گفتوگو با «مطهر» کارگردان مستند «شریعتی» مطرح شد
شریعتی غربت و مظلومیت را آگاهانه انتخاب کرد/ اعتقاد به تخریب بازرگان، شریعتی و طالقانی از سوی یک اتاق فکر، ناشی از سوتفاهم است
سینما«این نکتهای بود که امام متوجه آن شد و فهمید آن کسی که موج انقلاب را درست میکند و جوانان را به میدان میآورد شریعتی است. کل شاگردان درجه یک امام مثل آقای مطهری، آقای بهشتی، آقای مفتح و ... که همه آنها اندیشمند جدی و اسلام شناستر از شریعتی هم هستند، هیچ کدام از آنها حتی با هم در دهه ۵۰ نصف شریعتی طرفدار ندارند. امام میدانست که اگر موضع بگیرد این موضوع باعث اختلاف میشود و یا اگر بگوید که من طرفدار شریعتی هستم بخش اعظمی از روحانیت سنتی را علیه انقلاب میشوراند؛ یعنی وحدت انقلابی را میشکست، چیزی که برای امام مهم بود و روی آن تاکید داشت.»
-
نگاهی به قانون جدید تنظیمگری روی شبکه نمایشخانگی در گفتوگو با کامبیز نوروزی حقوقدان
کالای فرهنگی چاه نفت نیست که دولت روی آن سیطره داشته باشد/ سپردن نظارت و صدور مجوز شبکه نمایش خانگی به سازمان صداوسیما کاملا غیرحرفهای است
تلویزیونکامبیز نوروزی باور دارد سازمان صداوسیما متشکل از دو رسانه به نام رادیو و تلویزوین است، اینها دو رسانه خاص هستند و شبکه نمایش خانگی هیچ ارتباطی به تلویزیون پیدا نمیکند و سپردن نظارت و صدور مجوز این مدیوم به سازمان صداوسیما کاملا غیر حرفهای و نادرست است.
-
بررسی مطالعات جدید درباره موسیقی و شخصیت افراد در گفتوگو با روانشناس بالینی
«پلیِ لیست» موسیقی شما میگوید چه شخصیتی دارید/ اگر «رپ» و «متال» گوش میکنید چه شخصیتی دارید؟
ادبیات«قبل از پیدایش کرهی زمین، موسیقی یا نوای طبیعت در کائنات وجود داشت و پس از پیدایش حیات در مقیاس کوچک در کرهی زمین نیز طنین انداز شد....» امروزه روانشناسان تلاش میکنند ارتباطی میان شخصیت افراد و سبک موسیقی مورد سلیقهی آنها پیدا کنند؛ از این رو تحقیقات مختلفی در این زمینه صورت گرفته است.
-
در گفتگو با شهرام شاه حسینی کارگردان سریال «رهایم کن»مطرح شد؛
«رهایم کن» قصه جدال بر سر زندگی/ ساترا با فرضیهای اشتباه همه را محکوم میکند
تلویزیون«رهایم کن» قصه جدال بر سر زندگی، قصه داشتن ها و از دست دادن ها است. داستانی که در ظاهر جنگیدن دو برادر برای عشق است. اما موضوع فراتر از یک مثلت عشقی ساده و بی رنگ و لعاب است. زیرا در پی رنگ های نهان داستان می توان عشق به خانواده به عنوان یکی از مهمترین ارکان حیاتی زندگی انسان را دید.
-
نگاهی به وضعیت فیلمهایی که پس از ماهها عاملین قاچاق آن معرفی نشدند
عاملین قاچاق فیلم دستگیر شدند؟/ سازمان سینمایی پاسخگو نیست؟
تلویزیونمحمد احمدی معتقد است، برای پیگیری فیلمهای قاچاق در ابتدا بسیار امیدوار بودم اما الان هیچ پیگیری انجام نمیشود.
-
نگاهی به وضعیت سریالهای مناسبتی که تلویزیون میسازد
وضعیت جعلی و سطح پایین تلویزیون؛ تبلیغ ماکارونی در خانه دوبلکس/ عادل فردوسیپور کجا مجری فعلی کجا؟
تلویزیونرضا درستکار معتقد است همه چیز تلویزیون نازل و سطح پایین شده از برنامهها و سریالها گرفته تا تبلیغات تلویزیونی که باعث کاهش مخاطب تلویزیون میشود.
-
گفتوگو با سیاوش طهمورث
تلویزیون باید تا صد سال آینده بابت حذف «نود» عذر خواهی کند/ کارگردان «زخم کاری» پشیمان شد که من را زود کشته!
تئاترسیاوش طهمورث از معایب شهرت میگوید و باور دارد وقتی همه شما را دیدند مسئولیت شما زیادتر میشود و هیچگونه کار خلاف کوچک را نمیتوان انجام داد، حتی نمیتوان از چراغ قرمز هم رد شد. شهرت فقط مسئولیت ایجاد میکند و به همین دلیلم هست که باید کاری بکنیم که خطا نباشد. ما شهرت را به اشتباه استفاده میکنیم و فکر میکنیم باید پز بدهیم که معروف هستیم.
-
توضیح اسماعیل عفیفه درباره عدم همکاری برخی از هنرمندان با تلویزیون
موضعگیری هنرمندان بیشتر از جذب مخاطب برای تلویزیون مهم است/ تلویزیون از برخی شبکههای اجتماعی هم عقب افتاده
تلویزیوناسماعیل عفیفه معتقد است تلویزیون بیش از آنکه به جذب مخاطب و هنرمندان برای ساخت آثار نمایشی اهمیت بدهد، بیشتر این برایش اهمیت دارد که افراد چه نوع موضعگیریای در برابر مسائل سیاسی و اجتماعی کشور دارند.
-
اکران فیلم خارجی در ایران موفق خواهد بود؟ در گفتوگو با امیرحسین علمالهدی
دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی/ مخاطب ایرانی برای آواتار ده دلار هم خرج میکند/ قیمت بلیت برای اکران فیلم خارجی باید ۳۰۰ هزارتومان باشد
سینماامیر حسین علمالهدی معتقد است ما برای اکران فیلم خارجی در ایران دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی، مسئله ممیزی فارغ از مسائل حقوقی، سینمای ایران را با مشکلات کاملا جدی مواجه کرده است. به طور مثال فیلم هندی اگر رقص داشته باشد، اجازه اکران آن وجود ندارد، با این وضعیت چگونه میخواهیم مخاطب را بازگردانیم؟ با این مکانیزمهای دستوری مشکلی از سینما حل نمیشود.
-
به بهانه هفته میراث فرهنگی در گفتوگو با دو نویسنده مطرح شد:
کتاب درسی، مهمترین کتابی است که در اختیار بچهها قرار میگیرد؛ پس ضرورت دارد کارشناسان تالیف مخاطب خود را بشناسند/ ما در کجای جهان ایستادهایم؟
ادبیاتخانوادهها و آموزش و پرورش، نقش مهم و بهسزایی در معرفی میراث فرهنگی به کودکان و نوجوانان دارند. پدر و مادرها میتوانند بچهها را با تاریخ و پیشینه فرهنگی خود آشنا کنند و با آنها ازآداب و رسوم و سنتها بگویند.
-
پژمان تدین در گفتوگو با کافه خبر خبرآنلاین:
تلویزیون برنامههای موسیقی را از برنامههای سطح پایین آمریکایی و اروپایی کپی میکند/ اگر هنر وارد سیاست شود هنر نیست
موسیقی«به نظر من کنفرانسی، میز گردی باید برگزار شود متشکل از افرادی که معتقدند ساز را نشان دهند و افرادی که میگویند ساز را نشان ندهند تا به یک نتیجه گیری برسند. باید بررسی شود. باید این مسئله حل شود.»
-
گفتوگو با نویسنده مجموعه «قصههای شاهنامه» :
فردوسی در داستان ضحاک، هزارتویی را به تصویر کشیده که کهنه نمیشود/ زبان فارسی به یک وسیله ارتباطی بیروح بدل شده است
ادبیاتنویسنده مجموعه قصههای شاهنامه معتقد است: «در دنیای امروز، همه چیز آنچنان با شتاب پیش میرود که فرصت ارتباط گسترده از افراد گرفته و زبان آنان، به یک زبان خنثی تبدیل شده است؛ یعنی زبانی که از همه تعابیر، اصطلاحات و کنایهها، تهی و به یک وسیله ارتباطی بیروح تبدیل شده است.»
-
در گفتوگو با حسن هدایت درباره سرقتهای فرهنگی ترکیه
وقتی بوعلی سینا هم برای ترکیه میشود/ خوب است که درباره مختار سریال میسازیم اما نه وقتی که هنوز درباره فردوسی نساختیم/ ترکیه از مولانا پول در میآورد
تلویزیونحسن هدایت معتقد است ما میتوانیم از سینمای دنیا الگو بگیریم و شخصیتهای خودمان را به بهترین شکل نمایش بدهیم؛ اما وقتی به این ساختارها توجهی نمیکنیم، باعث میشود دیگران فیلمهایی بسازند و شخصیتهای مهم ایرانی مثل ابنسینا، خیام، مولوی، فردوسی و امثالهم را به نمایش بگذارند و آنها را از آن خود کنند.
-
در گفتوگو با عبدالجبار کاکایی به بهانه فوت حسین زمان
چرا حسین زمان مهاجرت نکرد؟/ خوانندهای که دنبال اصلاح امور بود/ زمان دنبال تحقق آرمانهای نسل ۵۷ بود
موسیقیعبدالجبار کاکایی معتقد است که حسین زمان میخواست موسیقی را در خدمت محتوا قرار دهد. محتوای آثارش هم همواره تحولات اجتماعی بود، غالبا آثارش محتوای اجتماعی داشتند و ترانههایی که انتخاب میکرد معنا گرا بود. هیچگاه دنبال ریتم و سرگرمی و ورود به بازار و این موارد نبود.