قالیباف، محسنی اژه ای و مخبر، اعضای شورای موقت ریاست جمهوری /انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی برگزار می‌شود؟

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرده است که در مواردی مانند فوت، استعفا و برکناری رئیس جمهور، وظایف وی به طور موقت به شورایی سه نفره، مرکب از رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور محول می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران، این پرسش پیش می آید که آیا انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار می شود یا قانون اساسی تمهید دیگری اندیشیده است؟

بنابر گزارش عصرایران، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرده است که در مواردی مانند فوت، استعفا و برکناری رئیس جمهور، وظایف وی به طور موقت به شورایی سه نفره ، مرکب از رئیس مجلس ، رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور محول می شود.

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، این شورا، موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا رئیس جمهور جدید حداکثر ظرف ۵۰ روز، انتخاب شود.

متن کامل این اصل چنین است:

در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

با این اوصاف، از امروز که رئیس جمهور ایران به شهادت رسیده است، محمدباقر قالیباف، غلامحسین اژه ای و محمد مخبر دزفولی شورای موقت ریاست جمهوری را تشکیل می دهند و تا ۱۸ تیر امسال فرصت دارند تا انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را برگزار کنند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908924

برچسب‌ها