خرید ملک از سبد خانواده‌ها خارج شده است/ مردم با بازار مسکن قهر کردند

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: مسکن دور از دسترس مردم قرار گرفته و به نوعی می‌توان گفت خرید ملک از سبد خانواده‌ها خارج شده است و مردم بیشتر به سمت تمدید قراردادهای اجاره می‌روند.

مریم فکری: معاملات مسکن سقوط کرد. جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که معاملات مسکن در فروردین ماه امسال نسبت به ماه قبل ۷۵.۶ درصد کاهش یافته است. داود بیگی‌نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در جدولی که در اختیار خبرگزاری خبرآنلاین قرار داد، به کاهش ۷۵ درصدی معاملات املاک در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به اسفند ۱۴۰۲ اشاره کرد. بر اساس این گزارش، معاملات مسکن در فروردین امسال حتی نسبت به فروردین سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴ درصد ریزش داشته است.

گزارش‌های برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور نشان می‌دهد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین ۱۴۰۳ در حدود ۸۱.۶ میلیون تومان بوده و این در حالی است که این عدد در آخرین ماه سال ۱۴۰۲، ۸۱.۴ میلیون تومان دیده می شود. این تفاوت قیمت‌ها حاکی از آن است که قیمت مسکن در اولین ماه ۱۴۰۳ تقریبا ۰.۲ درصد گران شده است. البته در جدول آماری مشاهده می‌شود که قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین ۱۴۰۲ در حدود ۶۶.۴ میلیون تومان قیمت داشت که افزایش ۲۲.۹ درصدی قیمت ملک را در طول یک سال نشان می‌دهد.

خرید ملک از سبد خانواده‌ها خارج شده است/ مردم با بازار مسکن قهر کردند

قیمت ملک، سنگین شده است

داود بیگی‌نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در حال حاضر و در اردیبهشت‌ماه یک مقدار تردد به دفاتر املاک نسبت به فروردین به جهت اجاره و خرید ملک بیشتر شده است، ولی این‌که این تعداد قابل توجه باشد، چنین نیست.

وی، دلیل تشدید رکود در بازار مسکن را سنگینی قیمت‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به این‌که قیمت مسکن چسبندگی دارد، اگر یک سقف قیمتی را تجربه کند، بازگشت از آن سقف یک مقدار سخت است و این اتفاق دیر می‌افتد.

نایب رییس اتحادیه مشاوران تصریح کرد: واقعیت این است که قیمت‌هایی هم که الان در بازار مسکن برای خرید پیشنهاد می‌شود، بالاست. البته این نکته را هم بگویم که قیمت‌هایی که اعلام می‌شود، با قیمت تمام شده ملک در ارتباط است.

بیگی‌نژاد متذکر شد: شما وقتی قیمت تمام شده ملک را مورد بررسی قرار می‌دهید، می‌بینید قیمت مسکن با توجه به هزینه ساخت و هزینه زمین تعیین می‌شود و قیمت ملک برای سازندگان بالاست.

وی یادآور شد: به نسبت بالا بودن قیمت تمام شده ملک، قیمت ملک و عرضه آن هم افزایش پیدا کرده، ولی در مقابل، توان خریداران و مردم با تورم در بخش مسکن افزایش پیدا نکرده است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: بر همین اساس، مسکن دور از دسترس مردم قرار گرفته و به نوعی می‌توان گفت خرید ملک از سبد خانواده‌ها خارج شده است و مردم بیشتر الان به سمت تمدید قراردادهای اجاره رفته اند.

کسادی بازار مسکن تشدید می‌شود؟

این فضا در بازار مسکن در حالی در آمارها و گزارش‌ها روایت می‌شود که به تازگی کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران هم در تحلیل شرایط فعلی و پیش‌بینی آینده بازار مسکن تاکید کرد: در حال حاضر مشاوران املاک در رکود کاری به سر می‌برند و بازخوردهایی هم که از بازار مسکن دریافت می‌کنیم، تحرکی را در آینده نزدیک نشان نمی‌دهد.

به گفته او، علت اصلی آن به کاهش توان متقاضیان مصرفی مربوط می‌شود و پیش‌بینی من با توجه به شرایط موجود این است که به سمت کسادی حرکت می‌کنیم و اتفاق خاصی در نیمه اول سال جاری نخواهد افتاد.

گودرزی عنوان کرد: البته این رکود برای صنف مشاوران املاک و بخش مسکن به عنوان یک حوزه پیشران، جالب نیست و تبعات منفی برای اقتصاد کشور دارد.

وی تصریح کرد: اگر دولت بتواند عرضه مسکن را افزایش دهد و صنعت اجاره را نیز راه‌اندازی کند، می‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها در سطح فعلی با تغییرات اندک قرار بگیرد یا حداقل شاهد نوسانات جزئی در این بازار باشیم. اما گردش اقتصادی در بازار مسکن نباید متوقف شود؛ چرا که اشتغال این حوزه را به چالش می‌کشد.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی مشاوران املاک از قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳/ خانه بخریم یا نخریم؟

پیش‌بینی درباره قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳/ پایان سال قیمت مسکن به چه اعدادی می‌رسد؟

رکود معاملات شبیه هیچ دوره‌ای در گذشته نیست

در این میان، سیامک قاسمی، اقتصاددان در واکنش به کاهش معاملات مسکن در یادداشتی نوشت: رکود معاملات و نقدشوندگی در بازار مسکن ایران شبیه به هیچ دوره‌ای در گذشته نیست.

براساس گفته او، تعداد معاملات در شهر تهران به کمتر از ۵ معامله مسکن روزانه برای هر منطقه شهرداری رسیده است.

قاسمی متذکر شد: امروز در بازار مسکن، قیمت و رشد قیمت اهمیت بسیار کمتری دارد و چالش اساسی، نقدشوندگی و امکان فروش است و با این شرایط، مشتری اول و آخر بسیاری از زمین‌ها، ویلاها و املاک تجاری و اداری، همین دارندگان فعلی آن‌ها خواهند بود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی برای هر سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، اولویت اول و آخرتان، نقدشوندگی و امکان معامله شدن در آینده است و نه وعیده و امید درباره رشد قیمت‌ها.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =