۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
یک روز از زندگی مامور گیت بازرسی فرودگاه

از نظر بسیاری از مردم، گذراندن یک روز میان چندین مسافر خطوط هوایی با انبوهی از چمدان‌های دستی بزرگ چندان راحت نیست. با ما همراه باشید تا بگوییم که یک روز معمولی برای یک مامور گیت بازرسی فرودگاه چگونه می‌گذرد.

گیت بازرسی فرودگاه اولین نقطه از فرودگاه‌های کشور هستند که معمولا آن‌ها را در خروجی‌ها می‌بینید. ماموران این گیت‌ها وظیفه دارند که مسافرین و چمدان‌های آن‌ها را پیش از رسیدن به مقصد بررسی کنند.

ورود مسافران به گیت بازرسی فرودگاه

شیفت ما از ساعت 5.30 صبح آغاز می‌شود. در ابتدای کار خود باید سیستم‌های ورود را بررسی کنیم تا مطمئن شویم که برای یک روز جدید آماده هستیم. کلیدهای کمربند چمدان، بیسیم و لبخند خوش آمدگویی برای همه مسافران، از مواردی هستند که برای کار نیاز داریم.

تقریبا همان ساعاتی که مسافران بیدار می‌شوند تا وسایل خود را جمع کنند. برخی به سفر کاری می‌روند و برخی با خرید بلیط ارزان استانبول به تهران قصد برگشت دارند. اما هر یک از این مسافران به فرودگاه می‌آیند و قبل از سوار شدن، خود مسافران و چمدان آن‌ها را چک می‌کنیم.

البته یک روز کاری من چندان که فکر می‌کنید، ساده نیست. زیرا ممکن است در روز با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوم. گاهی پیش می‌آید که یک مسافر مدارک شناسایی خود را نیاورده یا بعضی از مسافران پرواز اشتباهی را رزرو کرده‌اند. این دو نمونه مثال‌های رایجی از چالش‌های یک مامور گیت بازرسی فرودگاه محسوب می‌شود که نیاز به تخصص کافی دارد.

یک روز از زندگی مامور گیت بازرسی فرودگاه

باقی همکاران من در فرودگاه و پشت میز اطلاعات مشغول به پاسخ دادن تلفن یا دیگر سوالات مسافران هستند. من و دیگر ماموران گیت بازرسی نیز هر روز موظف به انجام فرآیند تکراری پرسش از مسافران جدید هستیم. مهم‌ترین اصل برای ما، پایبندی به قوانین و مقررات معین است. همچنین ما در هر نوبت باید از مسافران در مورد وسایل موجود در چمدان سوالاتی بپرسیم و در صورت بروز موارد مشکوک، فورا مسئله را پیگیری کنیم. یکی از رضایت‌بخش‌ترین بخش‌های شغل ما، سر و کار داشتن با مردم جدید به‌صورت روزانه بوده و ممکن است مسافران عادی یا مسافران ویژه‌ای را در گیت بازرسی فرودگاه ببینیم.

آماده‌سازی پرواز و مسافران برای سوار شدن

یکی دیگر از اعضای این بازرس‌ها، فردی است که در محوطه فرودگاه مردم را برای سوار شدن در هواپیما آماده و از آن‌ها در سالن خروج استقبال می‌کنند. با شروع فرآیند سوارکردن مسافران، از بلندگوها اعلام می‌شود که به کدام خروجی مراجعه کنید. پیش از سوار شدن مسافران در هواپیما، تمامی مدارک لازم برای سفر و شناسنامه‌ها را در سیستم مورد بررسی قرار می‌دهند. مواردی مانند آن که آیا اندازه چمدان دستی مطابق الزامات شرکت هوایی موردنظر است یا خیر، توسط پرسنل فرودگاه بررسی می‌شود. علاوه بر آماده‌سازی پرواز، مسافران را هم آماده می‌کنیم و به آن‌ها کمک می‌کنیم به ترمینال برسند.

ارائه خدمات عالی در فرودگاه به مسافران

ما به‌عنوان یک مامور گیت بازرسی فرودگاه نمی‌توانیم مشخص کنیم که در روز با چه نوعی از آدم‌ها سر و کار داریم. ممکن است مسافران زیادی با گویش مختلف و حتی از کشورهای دیگر را ببینیم که نیاز به کمک درباره بخش‌های فرودگاه دارند. همچنین ممکن است خیلی از مسافرین هیچ اطلاعاتی درباره قوانین چمدان‌ها نداشته باشند.

جزئیاتی از وظایف مامور گیت بازرسی فرودگاه در یک روز کاری

گاه پیش می‌آید بعضی از خطوط هوایی بلیط‌ها را با مبلغ کم‌تری بفروشند. این موضوع باعث می‌شود ماموران کم‌تری را برای این کارها در فرودگاه در نظر بگیرند که فشار مضاعفی بر افراد مشغول به کار به حساب می‌آید. ماموران گیت وظیفه دارند کارهایی مانند انتقال جت وی، هدایت مسافران به سمت درگاه‌ها، سوار شدن مسافران جدید، چک کردن چمدان‌ها، باز و بسته کردن در و ... را تنها برای یک ساعت در هر پرواز انجام دهند.

یک روز از زندگی مامور گیت بازرسی فرودگاه

علاوه بر این، مسافران سوالاتی بی‌پایان دارند که از همین ماموران می‌پرسند. یادم می‌آید که یک روز شخصی از من پرسید که آیا هواپیماهای شرکت هواپیمایی دیگری هم از اینجا پرواز می‌کنند؟ حتی مسافری از من خواست که به‌جای بررسی صفحه‌های اطلاعات، من درگاه‌های فرودگاه را ببینم و پاسخ دهم. سوالات دیگری مانند سرویس بهداشتی کجاست؟ از کدام مسیر به پله‌برقی می‌رسم؟ آیا اینجا پریز برق دارد؟ هواپیما چه ساعتی حرکت می‌کند نیز جزء سوالاتی هستند که روزانه از مسافران می‌شنوم.

خاطره‌ای از یک روز کاری مامور گیت بازرسی

روز من با پرواز استانبول به تهران آغاز شد و من باید کارت‌های پرواز را اسکن می‌کردم. شاید از نظر شما هم آسان به نظر برسد. اما اینطور نیست. زیرا اسکن بارکدها به‌شدت کار سختی بوده و زمانی که عجله دارید، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. بنابراین من موظف بودن تا تکمیل شدن صندلی‌ها و مسافرین، تمام کارت‌های پرواز را چک کنم. حتی در صورت تاخیر پرواز، شما مسئول هستید!

در این روز، تمام مسافران سوار شدند و بعد از بستن باکس چمدان‌ها که بالای سر مسافران قرار دارد، متوجه حضور یک مسافر اضافی در هواپیما شدم. من، یک کارت پرواز را به‌درستی چک نکردم و باید یک چمدان چک شده را بیرون می‌آوردیم. در یک دقیقه زمان باقی‌مانده تمام کارها را انجام دادیم و باز تمام این فرآیندها را برای پرواز بعدی بدون هیچ‌گونه استراحتی تکرار کردیم.

اگر روزی به فرودگاه رفتید و مامور گیت بازرسی را دیدید که خیلی سرحال نیست، کمی به او حق بدهید. زیرا از همان ابتدای صبح تا کنون، مسافران زیادی را ملاقات کرده و علاوه بر پاسخگویی به سوالات آن‌ها، تمام مسافران و چمدان آن‌ها را بررسی کرده است. البته تمامی این ماموران در هر ساعتی مسافران را راهنمایی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که تداخلی در پروازها به وجود بیاید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1891138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =