۳ نفر
۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹
سیمرغ فجر از بام شهر اصفهان پرید!

در شرایطی که به برگزاری نهمین جشنواره فجر در اصفهان نزدیک می‌شویم، خبری عجیب شهر را تکان می‌دهد، امسال قرار نیست جشنواره فیلم فجر در شهر اصفهان برگزار شود بلکه سیمرغ فجر به شهری در مجاورت اصفهان سفر کرده است.

این روزها حال و هوای شهر اصفهان عوض شده است، زاینده‌رود دوباره می آید و قرار است  چهره نصف جهان را بار دیگر از نور دلپذیر و طراوت بخش وجود خود روشن کند اما در شرایطی که هنرمندانی همچون رسول صدرعاملی در افتتاحیه سینما ساحل اصفهان آرزو کردند مردم شهر از فراز این سینما بار دیگر زاینده رود مهربان خویش را ببینند، نام پردیس سینمایی مدرن «ساحل» از فهرست سینماهای اکران کننده نهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان خط خورده است، آن هم به دلایلی که برای کارشناسان و مردم بسیار باورناپذیر می آید.

استقبال از جشنواره فجر خارج شهری، آری یا خیر؟

مجموعه سینمایی سیتی سنتر اصفهان از جمله سینماهای مدرن استان است که در یک مرکز تجاری قرار دارد، دور از ذهن نیست که مردمی که برای گذران یک روز تفریحی همراه خرید ملزومات مورد نیاز خود، به این مجموعه تجاری پا می‌گذارند خواهان مشاهده فیلم در سینمای مدرن این مجموعه نیز باشند اما عجیب است مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تصور کنند که مردم به همان اندازه که در سال‌های گذشته از جشنواره فجر در گذرگاه چهارباغ استقبال کردند هر روز برای مشاهده فیلم‌های جشنواره فجر به خارج از شهر اصفهان سفر کنند.

چهارباغ عباسی که از قدیمی ترین خیابانهای کشور است از گذشته‌های  بسیار دورتاکنون مرکز برپایی انواع تئاترهای خیابانی و صحنه‌ای و میزبان ۶ تا ۷ سالن سینمایی در اصفهان بوده است و گرچه در سالهای اخیر این رویای هنری خیال انگیز با تخریب سینماهایی مانند «ایران» و آتش زدن دیگر سینماها به منظور تبدیل به مرکز تجاری کمرنگ شده است اما تصویر این خاطره گاه فرهنگی در ذهن نصف جهانی ها پایدار و همیشگی است.

شور و هیجان جشنواره فجر بدون گذرگاه فرهنگی چهارباغ ممکن است؟!

صف‌های طولانی در کنار سینماهای گذرگاه چهارباغ و افرادی که در میان سینماهای مختلف رفت و آمد می کنند، پاتوق‌های خیابانی جوانان پس از تماشای فیلمهای جشنواره فجر، مشاهده انسان‌های تکراری که هر روز با علاقه فراوان اصرار به تماشای تمامی فیلم‌های جشنواره دارند، هرساله شور و هیجانی بی نظیر در چهارباغ عباسی اصفهان جاری می کند که خود به خود شهر اصفهان را به تحرک و پویایی واداشته و تصویری زیبا از یک شهر فرهنگ دوست را در این گذرگاه باستانی مورد تردد گردشگران خارجی به نمایش می گذارد.

 اما گویی امسال باید از این آلبوم تصویری زیبا برای جشنواره فرهنگی و مردم فیلم فجر در یک گذرگاه فرهنگی صرف نظر کنیم آن هم در شرایطی که به عقیده برخی مسئولان فرهنگی این اقدام نه به دلایل کارشناسی شده بلکه به دلیل برخی غرضی ورزی‌هایی است که مردم به خوبی خود از آن مطلع هستند.

انتخاب مکانی در خارج از مرکز استان اصفهان برای اکران نهمین جشنواره فجر در اصفهان در شصت و پنجمین جلسه شورای شهر مورد تذکر  مهدی مزروعی عضو شورای شهر اصفهان نیز قرار گرفت، گویی امسال باید از همه این شور و هیجان‌ در مرکز استان چشم پوشی کنیم اما باز هم شاید این مسایل مهم به نظر نرسد زمانی که فکر کنیم اکثر مردم، امکان سفر هر روزه به سیتی سنتر اصفهان را ندارند.

البته مسئولان مجموعه سینمایی سیتی سنتر معتقدند افراد متوسط به پایین جامعه که اتومبیلی در اختیار ندارند نیز می توانند با مترو نیمی از مسیر رو به افق جشنواره را طی کرده و سپس با سرویس‌هایی که به شکل رایگان مردم را از ترمینال صفه اصفهان به سیتی سنتر منتقل می سازد به تماشای فیلم‌های فجر بروند.

  اما سوال اینجاست که جوانی که تمایل دارد تمامی فیلم‌های جشنواره فجر را به تماشا بنشیند چگونه می تواند هر روز ساعت‌ها زمان برای سفر به سیتی‌سنتر صرف کند و با توجه به اینکه آخرین سانس فیلم‌ها ساعت ۱۰ شب آغاز می‌شود یک بانوی جوان چگونه می تواند از این مسیر خود را به منزل برساند آن هم در شرایطی که متروی اصفهان تنها تا ساعت ۹ شب فعالیت دارد.

در این میان برخی مسئولانی ادعا دارند شرایط را از چشم مردن عادی سنجیده‌اند اما واقعیت این است که آقایان هرگز همانند مردم عادی با مترو و اتوبوس حتی در شهر نیز رفت و آمد نداشته‌اند که در شرایط واقعی موضوع را بسنجند.

وقتی مسئولان ارشاد جوابگوی سوالهای مردم درباره تصمیم عجیب خود نیستند

متاسفانه در طول روزهای گذشته مسئولان ارشاد به هیچ عنوان پاسخگویی در زمینه دلیل اتخاذ این تصمیم عجیب نداشته اند و حتی برخی مسئولان با پرخاشگری کامل مصاحبه با رسانه ها را رد کردند، این نوع برخورد آن هم از جانب مسئولان اجرایی جشنواره، شائبه مسایل جانبی در ارتباط با انتخاب تنها یک گزینه برای جشنواره فجر را تایید می کند آن هم در شرایطی که همانند سالهای گذشته می توانستیم شاهد برگزاری جشنواره فجر در چندین سینمای اصفهان باشیم همانگونه که امسال مشهد با سه سینما و شیراز با پنج سینما جشنواره فجر را رقم خواهند زد.

هیچ کس  با اکران فیلم‌های جشنواره فجر در سیتی سنتر اصفهان مشکلی ندارد

نکته مهم اینکه هیچ کس از هیچ گروهی با اکران فیلم‌های جشنواره فجر در مجموعه سینمایی سیتی سنتر اصفهان مشکلی ندارد بلکه همه متفق القول بر اکران در این مجموعه سینمایی اصرار دارند اما به اذعان کارشناسان محدود کردن یک جشنواره مردمی به یک مرکز در خارج از شهر اصفهان صحیح نیست و با توجه به وجود سینماهای مدرن در مرکز شهر لازم است پردیس سینمایی ساحل نیز به مجموعه اکرانی جشنواره فجر اضافه شود.

متاسفانه در طول روزهای گذشته برخی مسئولان سعی کردند با دلایل باورنکردنی مانند فقدان پارکینگ و یا عدم تایید مسئولان امور سینمایی اصفهان برای خرید بسته دوم فیلمهای جشنواره فجر از تهیه کننده، عملکرد نادرست خود را توجیه کنند و این در شرایطی است که همین نهاد در هشت دوره گذشته، نیز اکران فیلم‌های جشنواره فجر را بدون مشکلی برعهده داشته است، مطابق گفته مسئولان موسسه بهمن سبز حوزه هنری امسال نیز به شکل کامل اعلام آمادگی خود را برای برپایی جشنواره فجر داشته اند اما اداره ارشاد اصفهان پاسخی برای این درخواست ابراز نداشته است.

وقتی سینماهای گذرگاه چهارباغ جای خود را به یک مجموعه در خارج از شهر اصفهان می سپارد

به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه در اداره ارشاد، مشخص نیست به کدام دلیل عقلانی و کارشناسی شده اکنون سینماهای گذرگاه چهارباغ باید جای خود را به یک مجموعه در خارج از شهر اصفهان بسپارد.

 نکته جالب اینکه برخی مسئولان برای توجیه بیشتر موضوع، در اظهارنظرهایی جالب بیان داشتند که مجموعه سیتی سنتر در شهر اصفهان و نه شهر اقماری سپاهان شهر واقع شده است، به واقع نیز این موضوع تا حدودی درست به نظر می‌رسد !! چراکه سیتی سنتر نه در داخل شهر بلکه در روبروی سپاهان‌شهر و درست در مجاورت و حاشیه یک اتوبان قرار دارد و مسیر راه‌یابی به آن نیز به نوعی است که حتی افراد با تجربه نیز بارها به اشتباه به جای مسیر ورود به مجموعه سیتی‌سنتر وارد مسیر ادامه اتوبان شده و باید مسافت طولانی را برای برگشت به مسیر درست در پیش بگیرند.

این ضعف که از اشتباهاتی در تعبیه تابلوهای جاده ای و کشیدن مسیر برای ورود به این مجموعه تجاری ناشی می شود برای برگزاری یک جشنواره که هر فیلم سر ساعت مشخص آغاز می شود خود یک مشکل است که البته شاید در برابر دیگر ضعف‌ها چندان مهم به نظر نرسد.

به طور کلی به عقیده کارشناسان فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در طول یک سال گذشته عملکرد بسیار ضعیفی داشته است، بر این اساس از نهادی که متولی سینماها و رسانه‌های استان است اما سه ماه پس از تخریب کامل سینما ایران و با وجود درج اخبار مرتبط، طی نامه‌ای به رسانه ها از آنها گلایه می کند که چرا کسی تخریب سینما ایران را به آتها اطلاع نداده است تا از تخریب آن جلوگیری کنند!، این نوع واکنش ضعیف در ارتباط با تخصیص تنها یک سینما به جشنواره فجر آن هم در مکانی خارج از شهر اصفهان دور از ذهن و ناممکن به نظر نمی‌رسد.

* خبرنگار و فعال رسانه‌ای

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1226820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    0 0
    حتما سیتی سنتر پول بیشتری سلفیده