۰ نفر
۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۲

ساعت 22:12 دقیقه دوشنبه زمین لرزه ای به قدرت شش و نیم ریشتر شهرستان فهرج کرمان را لرزاند. پیشتر ساعت 10 صبح نیز زمین لرزه 2.9 ریشتری این منطقه را لرزانده بود.

مرکزژئوفیزیک امریکا زلزله را در عمق 11 کیلومتری زمین به ثبت رساند و کانون آنرا در 100 کیلومتری جنوب شرق بم،205 کیلومتری غرب جنوب غرب زاهدان، 210 کیلومتری شمال غرب ایرانشهر و 1080 کیلومتری جنوب شرق تهران دانست و زمان آنرا نیز ده و یازده دقیقه و پنجاه و نه ثانیه ثبت نمود.
دقایقی بعد باقری رییس مدیریت بحران کشور زمین لرزه را در منطقه عمومی حسین آباد در شرق بم دانست و گفت بدلیل قطع خطوط مخابراتی تنها از طریق بی سیم ارتباط برقرار است ونیروهای امداد راهی مناطق زلزله زده شده اند. وی گفت خسارتها بدلیل بازسازی مناطق در زلزله قبلی باید کم باشد.
ساعت 12 دقیقه بامداد اسماعیل نجار در تماس با رسانه ها اعلام کرد بدلیل بازسازی ساختمان های نزدیک محل وقوع زلزله آسیب وارد امده شدید نبوده است. ستاندار کرمان گفت هنوز خبری مبنی بر تلفات جانی دریافت نشده است.
ساعت 35 دقیقه بامداد محمودی مدیر عامل هلال احمر گفت نیروهای امدادی در حال حرکت به سمت مرکز زلزله هستند. وی افزود بعد از زلزله بم ساختمانهای منطقه بازسازی شده و به همین خاطر ساختمانهای مقاوم و تازه باز سازی شده دچار تخریب نشده اند.
ساعت یک و هفده دقیقه بامداد نیروهای امدادی با ورود به شهرستان ریگان که مرکز و کانون زلزله است اجساد دو نفر را از زیر آوار یافتند. آنها 10 زخمی دیگر را تحت مداوا قرار دادند. دلیل آسیب ها در این منطقه گلی و خشتی بودن خانه ها اعلام شد. به گفته مقامات محلی با ادامه تجسس در مناطق اطراف ممکن است آمار تلفات جانی بیشتر هم شود. بنا بر آمار در منطقه چاه ملک شهرستان ریگان 30 پارچه روستا با 4 هزار سکنه وجود دارد. بر این اساس جستجو برای یافتن زیر آوار ماندگان در روستاهای کوهستانی چاه ملک ، چاه قنبر و سرزه کـه دسترسی بـه آنها مشکل می باشد، ادامه دارد. در منطقه چاه قنبر و سرزه در مجموع حدود 100 خانوار ساکن هستند و روستاهای اطراف محمدآباد شهرستان ریگان که اغلب خالی از سکنه هستند دچار تخریب شده اند.
تا ساعت 6 صبح 17 پس لرزه منطقه حادثه دیده را در بر گرفت. آخرین و هفدهمین پس لرزه در فهرج بر اساس گزارش مرکز لرزه نگاری ژئوفیزیک تهران به قدرت 5/3 ریشتر در ساعت 4 و 17 دقیقه بامداد امروز این منطقه را لرزاند.
ساعت هفت و بیست و یک دقیقه صبح اعلام شد تعدادکشته ها به 7 نفر رسیده است. استاندار کرمان با اشاره به حجم بالای خسارتهای زمین لرزه فهرج گفت: خسارات در روستاهای فهرج متمرکز شده است به طوری که تا این لحظه هفت کشته و صدها زخمی از زیر آوار در مناطق زلزله زده خارج شده اند. نجار از فعالیت 15 اکیپ امدادی در منطقه خبر داد و افزود: این افراد در حال خارج کردن مردم از زیر آوار هستند و تا کنون صدها نفر مجروح از زیر آوار خارج شده اند و به مراکز درمانی منتقل شده اند.

به محض روشن شدن هوا بالگردها به مناطق صعب العبور اعزام شدند.
ستاد حوادث غیر مترقبه در بم، فهرج و ریگان راه اندازی شده و چادرهای امدادی در کنار مناطق آسیب دیده دایر شد. استاندار کرمان از اعزام چندین اکیپ کامل پزشکی به منطقه خبر داد و افزود: تعدادی از اعضای ستاد حوادث غیر مترقبه نیز به منطقه اعزام شده اند. وی با اشاره به فعال بودن فرودگاه بم اظهار داشت: از صبح سه شنبه امدادرسانی هوایی از این فرودگاه آغاز شد.
حدود ساعت 10 صبح بیش از 500 خانوار زلزله زده اسکان موقت داده شدند. محمد جواد کامیاب معاون امور عمرانی استانداری کرمان گفت: 500 خانوار زلزله زده در شهرستان های ریگان و فهرج اسکان موقت داده شدند. وی گفت اقلامی از جمله کمک های اولیه، موکت، پتو و چادر در بین زلزله زدگان توزیع شده است. وی افزود راه ارتباطی 10 آبادی در مناطق زلزله زده مسدود است که از طریق راه های انحرافی به افراد آسیب دیده در این مناطق کمک رسانی می شود.
ساعت ده وبیست دقیقه اعلام شد شمار مجروحان زلزله در ریگان و فهرج روحان از توابع کرمان به 33 نفر رسید. سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اعلام این خبر گفت : از این تعداد 26 نفر به صورت سر پایی مداوا و هفت نفر هم برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل شدند. دکتر صابری نیا افزود بالگرد هوایی هلال احمر با تیم های پزشکی ، مشغول بازدید از مناطق سخت گذرهستند.
ساعت یک بعد اظهر سه شنبه اعلام شد یکهزار و 150 واحد مسکونی در شهرستان فهرج در اثر زمین لرزه دیشب حدود 60 درصد خسارت دیده است. زین الصالحین فرماندار فهرج با اعلام این خبر گفت: در این زمین لرزه همچنین یکصد حلقه چاه کشاورزی تخریب و از 60 رشته قنات این شهرستان 50 رشته بین 40 تا 50 درصد خسارت دیده است. به گفته فرماندار فهرج 14مدرسه در بخش مرکزی فهرج و در بخش نگین کویر این شهرستان به علت فرسودگی، شکاف دیوارها امروز تعطیل اعلام شد.
زین الصالحین همچنین گفت یک حفره به طول یک کیلومتر در منطقه حسین آباد نعیم آباد ایجاد شده است.
فرمانده انتظامی استان کرمان نیز با اشاره به حضور نیروهای امدادی و انتظامی در مناطق زلزله‌زده از همان ساعات اولیه وقوع زلزله، گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ حرکت غیرعادی، سرقت و مشکل امنیتی در این مناطق مشاهده نشده است.
ساعت یک و ده دقیقه مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت امدادرسانی به تمامی افراد حادثه دیده از زلزله در 30 روستای شهرستان های فهرج و ریگان که از لحاظ راههای ارتباطی مشکلی نداشتند، به اتمام رسیده است. همچنین رییس شرکت پخش فرآورده های نفتی شهرستان بم با اشاره به برودت هوا در مناطق زلزله زده فهرج و ریگان، از توزیع انواع سوخت شامل نفت سفید، بنزین، نفت گاز و سوخت بالگرد در این مناطق خبر داد.
دقایقی بعد فرماندار ریگان اعلام کرد با کمک نیروی های امدادی دسترسی به 15 آبادی که به دلیل ریزش کوه راه های ارتباطی آنها مسدود شده بود، ممکن شد. محمد برزنگ گفت پراکندگی آبادی ها در منطقه ریگان موجب دشواری امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله می شود. برزنگ، با اشاره به پرواز دو فروند بالگرد به مناطق مرتفع آسیب دیده از زلزله، گفت: بعد از حضور نیروهای امدادی در محل زمین لرزه، اسکان موقت زلزله زدگان انجام شد.
ساعت دو و نیم بعد اظهر اعلام شد آمار منتشر شده در خصوص مجروحان و کشته شدگان در روستاهای غیرکوهستانی گزارش شده و هیچ اطلاعی در خصوص آمار تلفات انسانی در روستاهای کوهستانی در دست نیست. مردم محلی گفتند دست کم 50 نفر کشته شده اند اما هیچ مقام رسمی این رقم را تا این لحظه تایید نکرده است. فرماندار یگان اظهار داشت: متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات ریگان نبود بیمارستان است که در زمین لرزه این مشکل به شدت افزایش یافته است.
ساعت چهار و نیم بعد اظهر سه شنبه مجددا ریگان با 4.4 ریشتر لرزید. تا لحظه مخابره این خبر تاکنون 41 زلزله و پس لرزه منطقه مذکور را لرزانده است. نیروهای امداد ضمن برپایی چادرهای صحرایی غذا و دارو و کمک های ضروری را بین زلزله زدگان توزیع کرده و امید است تا بقیه زیر آورا ماندگان در مناطق صعب العبور را نیز نجات دهند.

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118214

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =